Stowarzyszenie ” Na Rzecz Rozwoju Gminy Unisław” pozyskało fundusze w ramach projektu grantowego pn. Aktywny rodzic i pracownik – nowatorski program funkcjonowania klubu dziecięcego w Unisławiu. „Ścieżki współpracy – wsparcie dla podmiotów wdrażających współpracę międzynarodową” w ramach działania: 4.3 Współpraca ponadnarodowa, oś IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa . Celem projektu było zwiększenie szans na efektywny powrót do pracy po przerwie związanej z wychowaniem/urodzeniem dziecka 20 rodziców/opiekunów pranych dzieci do lat 3 poprzez uzupełnienie oferty klubu dziecięcego w Unisławiu o formy wsparcia wypracowane w ramach współpracy ponadnarodowej z zakresu godzenia życia zawodowego i rodzinnego do 30.11.2020 r. Dofinansowanie 98 100,00 zł.
Do projektu zaproszono Unisławską Spółdzielnię Socjalną UNI-ZIEL wraz Klubem Dziecięcym Ekoludki.
Projekt to odpowiedź na współczesne wyzwania wychowawcze i edukacyjne, realizowana przez cztery etapy grantu, które obejmują plan współpracy z partnerami, opracowanie i wdrożenie nowatorskich rozwiązań. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu narzędzi pracy, takich jak zbiór materiałów przez zespół ekspertów, testowanie opracowanego materiału oraz organizację spotkań fokusowych i wizyt studyjnych.
Program zaangażował szereg podmiotów odpowiedzialnych za jego realizację, w tym Gminę Unisław, Stowarzyszenie „Na Rzecz Rozwoju Gminy Unisław”, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy, EUROFOM RFS oraz Unisławską Spółdzielnię Socjalną „UNI-ZIEL”. Współpraca ta zaowocowała stworzeniem bogatej i zróżnicowanej oferty edukacyjnej.
Kluczowe założenia teoretyczne projektu skupiają się na emocjach, stresie i motywacji, a metodyczne – na Fazowym Modelu Rozwoju Rodzica. Model ten zakłada stopniowe wprowadzanie uczestników w świat wiedzy o emocjach, stresie i motywacji poprzez integrację, refleksję, dynamizację, konsolidację wiedzy oraz jej aplikację w codziennym życiu.
Sercem programu jest cykl zajęć „blisko natury”, który promuje aktywne, twórcze podejście do edukacji, podmiotowość dziecka i jego samodzielność poznawczą. W centrum uwagi stawiane jest wielozmysłowe poznanie otaczającej rzeczywistości, eksperymentowanie i bezpośredni kontakt z przyrodą. Celem jest rozwijanie u dzieci szacunku do natury, uświadomienie związków przyczynowo-skutkowych w środowisku naturalnym oraz kształtowanie odpowiedzialności za otaczające środowisko.
W ramach programu przewidziano szereg działań, w tym zapoznanie rodziców z założeniami projektu, organizowanie obserwacji przyrody w różnych środowiskach, projektowanie działań edukacyjnych w ogrodzie czy parku oraz podnoszenie wiedzy na temat treści programowych. Zajęcia mają charakter praktyczny i opierają się na bezpośrednich doświadczeniach dzieci, takich jak sadzenie roślin, hodowla zwierząt czy eksperymenty przyrodnicze.
Realizacja programu przewiduje również utworzenie na terenie klubu dziecięcego takich miejsc jak „Ogród cztery pory roku”, „Mała łąka”, „Przyrodnicza ścieżka edukacyjna” oraz „Ścieżka sensoryczna”, które będą służyły jako naturalne przestrzenie do nauki i zabawy.
Ewaluacja programu opiera się na monitorowaniu postępów dzieci, informacjach zwrotnych od rodziców oraz udziale w lokalnych akcjach na rzecz ochrony środowiska. Narzędzia ewaluacyjne obejmują obserwacje, ankiety dla rodziców oraz dyplomy za udział w programie.
„Miś i Margolcia” oraz „ Ekoludki” to nie tylko klub dziecięcy, to miejsce, gdzie w harmonii z naturą kształtowane są przyszłe pokolenia świadomych, kreatywnych i odpowiedzialnych obywateli, zdolnych do działania na rzecz siebie i świata wokół nich.
Wizyta zaplanowana w ramach projektu grantowego „Aktywny rodzic i pracownik – nowatorki program funkcjonowania klubu dziecięcego w Unisławiu” odbyła się na przełomie sierpnia i września po długim oczekiwaniu na możliwość jej zorganizowania związanym z trwającą pandemią COVID-19.
Podczas wizyty zespół projektowy miał okazję przedyskutować opracowane dotąd w projekcie propozycje programu oraz wnioski zebrane z jego próbnego wdrożenia w klubie dziecięcym w Unisławiu. Dzięki temu wypracowano cenne wnioski, które pomogą w przygotowaniu finalnej wersji programu. Bardzo istotna w tym kontekście była zwłaszcza wizytacja w jednym z włoskich klubów dziecięcych i obserwacja kadry placówki podczas pracy dziećmi, w której w znaczącym stopniu wykorzystuje się zasoby naturalne, ekologiczne pomoce dydaktyczne i ekologiczne podejście do życia.
Wizyta i rozmowy z pracownikami partnera oraz pracownikami klubu dziecięco były cennym źródłem inspirujących doświadczeń.